Ilona-völgy [40] és Vörösvár (34) fa völgy kilátás geocaching 52 várak Mátrapont 3 Keleti Mátra
2019. április 30.

Ilona-völgy [40] és Vörösvár (34)

Parádfürdőtől déli irányba húzódó Ilona-völgy a turisták egyik kedvelt kiránduló helye. A vízesésig a Z jelzést követve számos látnivalóval találkozhat a kíváncsi túrázó. Ideális helyszín családi kirándulásra is.

Többször jártam már a vízesésnél, de az útvonal mellett magasodó Vörösvár csúcsát még nem hódítottam meg, a várkód hiányzott a gyűjteményemből, valamint a gerincen vezető ösvény közelében lévő GCPAFF ládikó kincsét sem kerestem meg.

Egy csípős őszi reggelen indultam a parádfüredi hotel előtti parkolóból. A völgy bejáratánál fogadadott az első látnivaló a Rákóczi-fa maradványa. Sajnos a megcsonkított fadarab látványa nem tartozik az igazán megkapó vizuális élmények közé, de egy kis fantáziával elképzelhető, hogy virágkorában mekkora is lehetett. Rövid séta után a Máriaképes fához értem. A hatalmas fa alatt kiépített padokon érdemes néhány percet eltölteni, csönd és nyugalom várja a kirándulókat.

maria_kep.JPG

Máriaképes fa

A fa után balra letérő földútról lehet a Vörösvárhoz feljutni, de a csúcstámadást a visszaútra terveztem, így a jelzett úton haladtam tovább. Régi üzemi terület és üdülök mellett értem a gesztenyefákkal övezet szakaszhoz, mely az útvonal egyik legszebb része, minden évszakban érdemes felkeresni. Az idei ősz kissé összezavarta a fákat, néhány példány új leveleket hozott a magasabban elhelyezkedő ágai végén. Útközben felkerestem a Szent István csevice kutat is.

A kúttól jól jelzett úton juthatunk el a vízesésig  Erről számos leírás, fotó található ezért nem részletezem, inkább a kevésbé ismert Vörösvár meglátogatásról mesélek. A vízeséstől visszafelé tartva a Máriakép oszlop mellett lévő óriás fa előtt néhány méterre leágazó földútra tértem le. Innen lehet megkezdeni a Vörösvár csúcstámadást. Előtte még útba ejtettem a térképen jelöl [OSM] "régi őrtorony" építményt. Visszasétáltam a vadkerítésen átvezető létráig, ami az útról jól látható. A létrán átmászva néhány méterre jobbra alig észrevehető ösvény vezet fel a várhoz. Először nem is láttam meg, mert a friss irtás megtévesztett, így a kerítés mellett haladtam tovább. Időben kapcsoltam, hogy nem kezd az útvonal emelkedni. Egy röpke pillantás a térképre, és máris észleltem a letérést. A kezdetben észrevehetetlen ösvény a továbbiakban jól követhető, mondhatnám, hogy eltéveszthetetlen, mert mindkét oldalon meredek oldal veszi körül. A Várak a Mátrában könyv (2005) 96. oldalán említésre kerül egy 90-es évekbeli tűz, melynek nyomai a mai napig látható. A meredek, kavicsos útvonalon meggondoltan kell haladni, túrabot sem árt ha van nálunk.

_a040185.JPG

meredek kavicsos út

A gerincről meseszép kilátás nyílik a környező dombokra és a Mátragerincre. Aki sem a várkódokat, sem a geoládákat nem gyűjti, annak is érdemes a kilátás miatt felkeresni a Vörösvár gerincét. Ráadásul a kilátásért nem is kell a csúcsot felkeresni, mert már félúton is elénk tárul az alattunk elterülő táj látványa.

_a040184.JPG

Kilátás a Vörösvár csúcsra vezető útról

Az Ilona-völgyet és a Vörösvár gerincéről nyíló kilátást 3 Mátraponttal jutalmazom:

3_pont.png

 

A bejegyzés trackback címe:

https://matra.blog.hu/api/trackback/id/tr3214407826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása