Szederjes-tető és az Első-Tarnóca patak völgye fa geocaching forrás várak Keleti Mátra
2017. április 03.

Szederjes-tető és az Első-Tarnóca patak völgye

Az előző bejegyzésben ismertetett Závoz-völgy [41] túra folytatását mutatom be, ott a  Domoszlói-kapuig írtam le az útvonalat.

szegediek_kutja.JPG

Szegediek-kútja

Domoszlói-kaputól K+ jelzésen indultam a Szegediek-kútja nevű foglalt forráshoz a GCMF06 virtuális ládikó felkeresése céljából. Aszfaltos út ereszkedett a Jagus és a Nagy-Zúgó-hegy ÉNY-i oldalában a Ko jelzés elágazásig. A forrásig jól követhető, kitaposott ösvény vezetett. Az út mellett egy mély völgyben található a gyér vizű forrás.  A padnál megpihentem pár percre, majd begyűjtöttem a virtuális ládikót (a kód megtévesztett, nem volt egyértelmű számomra, csupán a rejtő segítségével tudtam rögzíteni a gegocachig.hu oldalon).

A forrástól a Ko jelzés nehezen követhető, nincs kitaposott turista ösvény, a jelzések is ritkák, továbbá sok-sok kidőlt fa nehezíti a tájékozódást, ritkán járt útvonalnak tűnt. Gerincre pár perc alatt felértem, innen a K jelzésen folytattam utam a Szederjes-tető felé.

A K jelzésről az Országos Kéktúra jutott az eszembe. 2010 körül elkezdtem a teljesítést, de túl sok utazással és logisztikával jár. A teljesítés csak úgy oldható meg, ha az ember tömegközlekedéssel elutazik valamelyik egyszerűbben megközelíthető pontjára, majd több napon át halad a kéken. Ha több szabadidővel rendelkezem újból nekifutok a teljesítésnek, addig a Mátra útjait járom. Természetesen a Mátrán áthaladó szakaszát teljesítettem, mégpedig a nehezebb irányt választva, Sirok felől támadtam a Kékest.

 

Szederjes-tetőn a "Sánc" felirattal jelölt fa közelében is rejtőzik egy virtuális ládikó a GCSZVA (Szederjesvár néven). Ezt a "kincset" már régebben begyűjtöttem, mikor a Mátra kéktúra szakaszát teljesítve Sirokról tartottam a Kékes felé. Akkor nem tértem ki a 35. Szederjes-tető nevű vár kód begyűjtése miatt. Most nem hagytam ki, felkerestem a vár maradványait. A kódot rejtő fa a zord téli időjárás következtében kidőlt,a kód megsemmisült. A problémát jeleztem a túramozgalom szervezőjének, remélhetőleg hamarosan pótolni fogja. A "várból" nem sok minden maradt, csupán néhány árok, ami a laikus számára nehezen azonosítható várároknak.

szederjes_teto_var.JPG

Szederjes-tető "vár"

A várból szép kilátás nyílik a Mátra északi dombos vidékére. Itt még egy hóvirággal is "találkoztam, egyedül árválkodott a tetőn (be is jelentettem a vadonleso.hu oldalon).

hovirag.JPG

Kis nézelődés után vissza sétáltam a jelzésre, majd leereszkedtem a S elágazásig és a jelzésen haladtam Kisnána irányába. Egy-két kilométeren keresztül egy sáros földúton sétáltam a vadkerítés szomszédságában, majd egy alig látható ösvényen vezetett a turistajelzés. A nyomokból ítélve ezen az úton kevés turista haladhat, pedig igazán szép környék. A térképen jelölve van egy védett fa Nagy cserfa néven. Sajnos a fa a kerítésen belül áll, nem tudtam megközelíteni. Lombkoronája nélkül is csodálatos látvány. Vissza fogok jönni ősszel, hogy teljes pompájában is megnézzem ezt a hatalmas fát.

nagy_cserfa.JPG

Nagy cserfa

Folytattam utam az S jelzésen. A térképen jelölve van egy vadászház romja, de ebből semmi sem maradt, útalap lett belőle. Néhány napja dózerolhatták el, a munka nyomai még tisztán kivehetőek voltak. A jelzett út egy jól követhető földúton ereszkedett a Sánc-völgybe. Ez a szakasz sokkal szebb, mint az előző bejegyzésben ismertetett Závoz-völgy. A völgy alján lévő nagy kanyarban egy koponya fogadja a nézelődő turistákat.

vendeg_marasztalo.JPG

Sánc-völgy, út menti koponya

Az útvonal tovább vezet az Első-Tarnóca patak völgyében. Véleményem szerint felkeresésre érdemes ez a szép völgy. Az útvonal hosszan kanyarog a kis patak mentén egészen Kisnánáig.

elso_tarnoca.jpg

Első-Tarnca patak völgy

A település szélére érkezve kicsit tartottam a kutyáktól. Szerencsére ezen a szakaszon nem találkoztam szabadon bóklászó ebekkel. Hamarosan a központban találtam magam. A felújított kisnánai vár mellett haladtam el. Sok kiránduló nézelődött a környéken, így kihagytam a vár és az ott rejtőző ládikó felkeresését. Utamat a m jelzésen folytattam, fel akartam keresni a település határában lévő kilátót. Ezen a szakaszon sajnos már találkoztam nem túl kedves kutyákkal. Nyitott kapu mögül ugatott. Ki volt kötve, de néha akkorát rántott a láncon, hogy a nyaka látszólag több centiméterrel megnyúlt. Attól tartottam, hogy eltépi láncait és rám veti magát. A gazdája nyugodtan nézelődött a nem túl takaros ház udvarán. Gyors léptekkel haladtam a folyamatosan emelkedő úton. Hamarosan egy földútra tért a jelzés, amely 50 méter után villanypásztorral és egy "kutyával őrzött terület" táblával el volt zárva. Villámgyorsan visszafordultam, majd szapora léptekkel visszaereszkedtem a főutcába. A falu szélén láttam, hogy a jelzést már elterelték,  szőlőültetvények között halad.A mai napra már kicsit sok volt a kutyák barátságtalan fogadtatása, így a közúton sétáltam vissza Domoszlóba parkoló autómig.

Szederjes-tető, a Nagy Cserfa és az Első-Tarnóca-patak völgye 2 Mátrapontot érdemel, de az említett kutyás területeket érdemes elkerülni:

2_pont.png

A bejegyzés trackback címe:

https://matra.blog.hu/api/trackback/id/tr8312356543

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása