Závoz-völgy [41] fa geocaching 52 Keleti Mátra
2017. március 20.

Závoz-völgy [41]

Domoszlótól északra lévő Závoz-völgy azért került fel a Mátra 52 listámra, mert a Cartographia térképen szerepel két zúgó (vízesés) felírat, valamint szeretem a mély völgyeket. Ezt a túrát minden részletre kiterjedően megterveztem, feljegyeztem a felkeresendő pontokat, ládákat.

Március közepén, szép napos időben indultam a völgy felfedezésére. Utam során néhány hóvirággal is találkoztam. Domoszlón parkoltam az ABC melletti parkolóban. A PK jelzésen felsétáltam a templomig, ahol a GCDOIZ multiláda 2. pontja rejtőzik. Leírás szerint a kapu mellett kell keresni, a megadott helyen egy örökzöld bozót állt. Nem félek a bozótba bújástól, de ezen a tavaszi reggelen a helybéliek nagyon aktívak voltak. A láda felkutatása kimaradt.

A templomtól átsétáltam a szomszédos utcába, melyen a P jelzés halad. Domoszló nem fog a kedven településeim közé tartozni. Már mikor az autómból kiszálltam egy kutya kezdett el követni, szerencsére nem támadó szándékkal. Ahogy a település széle felé haladtam egyre több kutyával találkoztam. Volt amelyik csak "csúnyán" nézett, de volt olyan is amely szó szerint rám támadt. A település szélétől úgy 100 méterre vissza kellett fordulnom egy csapzott fekete kutya miatt. Egy földúton visszajutottam a PK jelzésre, melyen felkerestem a GCDOIZ-3 ládát, ami a Kis-kő (277) csúcson rejtőzik. Az OSM térképen szép kilátás ponttal van jelölve a hely. Szerintem az erőmű látványa sokat ront a panorámán. A ládától visszaereszkedtem a turista jelzésig, majd egy nagy kanyar után toronyiránt megcéloztam a P jelzést, úgy hogy a településen kívüli szakaszra érkezzem. Pár perc alatt már a völgyben találtam magam.

A Závoz-völgy első szakasza pontosan olyan szép ami miatt érdemes felkeresni, ezért a látványért jöttem.

zavoz_volgy.JPG

Závoz-völgy

Sajnos nem sokáig csodálhattam a völgy kis patakját és szép köveit. A jelzés hamarosan egy földútra tér, mely mellett a nagyfeszültségű távvezeték nyomvonala halad. Már a Szarvas András féle térképen is láttam a vezetéket, de nem gondoltam, hogy ilyen "szörnyű" látvány lesz.

tavvezetek.JPG

Závoz-völgyben haladó nagyfeszültségű hálózat

A fák és bokrok még nem öltötték magukra lombkoronájukat, így jól át lehetett látni az erdőt. Ennek köszönhetően vettem észre az első zúgót. Letértem a jelzett földútról a meredek völgyoldalba. Az őszről itt maradt avar miatt nehéz volt lejutni a zúgó felső szintjére (később visszagondolva fogalmazódott meg bennem, hogy lentről kellett volna megközelítenem). Szép simára csiszolt kövek, hangosan csobogó patak fogatott. Sajnos fentről nem tudtam olyan fotót készíteni ami visszaadná a látványt.

zugo.JPG

első zúgó a Závoz-völgyben

A zúgótól visszamásztam a földútra és kilométereken át haladtam a rút oszlopok szomszédságában. A hálózat megépítésekor biztosan mérnöki remekmű volt, de turista szemszögből nézve igazi tájrombolás. Lassan közelítettem következő célpontom a Mária képes fa felé.

Megérkezve a fához, csodálkoztam, hogy nem egy hanem kettő képes fa is van itt. Az egyik kép megrongálódott állapotban van, a szebb kép pedig a kerítés mögött. A kerítés tövében rejtőzött a  GCMKEP  multi láda 2. számú virtuális ládikó is

maria_kep_1.JPG

Mária képes fa a Závoz-völgyben

A fától elindultam a Domoszlói-kapu felé. Az útvonal további része néhol betért az erdőbe, de a távvezetéktől nem távolodott el annyira, hogy ne rontaná az összképet. A kaputól leereszkedtem a Szegediek-kútjához, onnan fel a Szederjes tetőre, majd le Kisnánára és vissza Domoszló, de ez egy következő bejegyzés.

A Závoz-völgy első szakasza csodaszép, de a földútól a távvezeték mellett már nem sok látnivalót tartogat, így csupán egy Mátrapont a jutalma:

1_pont.png

A bejegyzés trackback címe:

https://matra.blog.hu/api/trackback/id/tr7712346303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása