Szolárgráf a Mártában szolárgráf
2018. május 08.

Szolárgráf a Mártában

A túrázás mellett - de inkább csak után - a fotózás is a kedvenc szabadidős tevékenységeim közé (hobbi) tartozik. Ennek ellenére a blogon és a flickr-en közzétett fotóim nem képviselnek nagy művészeti értéket. Egy-egy szép tájkép elkészítése komoly előkészületeket igényel, a megfelelő időben - a fények miatt - a megfelelő helyen kell lenni és nem árt némi művészi véna. Túráim során nincs lehetőség kivárni a kiváló fényviszonyokat, ezért többnyire átlagos képeket készítek (és talán a művészi vénából sem ártott volna több). A fotózás szeretetének köszönhetően leltem rá a szolárgráfok (egyfajta lyukkamera) által létrehozott képekre. A téma azonnal megfogott, és már terveztem is a fotózási helyszíneket. Ennél a fotózási módszernél nem kell a megfelelő fényviszonyokat kivárni, mert 3-6 hónapig exponál a "készülék".

A Magyar Csillagászati Egyesület honlapján található részletes információ alapján készítettem el az első szolárgráfom, ami tulajdonképpen egy 40mm-es átmérőjű 14 cm hosszú műanyag cső két végén leragasztva. Egy-egy darab előállítása 2-300 Ft (fotópapírral együtt). Ez kicsit nagyra sikerült, így egy mérettel kisebb csőből, 25mm-es átmérőjűből készítettem a következő szolárgráfot.

Az első teszt szolárgráfom 2017.12.20-án ki is helyeztem az Eremény-tetőn a jellegzetes fához, amit 10 nap múlva be is hoztam. A második képen látható egyetlen csík úgy lázba hozott, hogy ki is helyeztem a következőt, melyet már 4 hónapig hagytam exponálni. Sajnos valaki napokkal az érkezésem előtt leragasztotta az "optikát" így nem tudom pontosan meddig exponált. Biztosan látott már ilyen eszközt, mert az alig látható kis lyukat ragasztotta le. Szerencsére nem rongálta meg, vagy ami még rosszabb lett volna nem vitte magával. (volt humorérzéke az biztos)

És íme az eredmény, 4 hónap (2017.12.30-2018.04.15) az Eremény-tetőn a jellegzetes fánál: A képen fehér a talaja sok hó miatt. A felső vöröses csíkok a szaharai por idején készülhettek.

szolargraf_2018.JPG

Az első szolárgráfom 2017.12.20-12.30 közötti expója:

szolargraf_m_1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://matra.blog.hu/api/trackback/id/tr3213898680

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása