Darnó-hegy [26] kilátás geocaching 52 Mátrapont 2
2017. május 13.

Darnó-hegy [26]

A Darnó-hegy a Mátra legkeletibb különálló dombja. A térképet böngészve hamar felhívja magára a figyelmet. Többek között ezért került fel a Mátra 52 felkeresendő hely listámra.

A Nyírjes-tó körüljárása után (az útvonalat az előző bejegyzésben ismertettem) a Darnó-hegy csúcsa felé vettem az irányt. A tó északnyugati végén egy kis ösvény vezet fel a gerincen haladó széles dózerútra. Az elágazástól néhány méterre egy sziklás oldal tetején rejtőzik a GCNYITO multiláda 5. pontja. A láda begyűjtése a meredek, sziklás oldal miatt nem egyszerű. A rejtő által ígért szép kilátásban nem tudtam gyönyörködni, mert az út túloldalán lévő fa benőtt a "képbe".

A dózerúton haladtam tovább, a ládától pár száz méterre találtam egy jó kilátóhelyet. Az út menti bozótost kiirtották, így innen csodaszép kilátás nyílik a várra és az alatta elterülő településre.

sirok_var_kilatas.JPG

kilátás úton Darnó-hegy csúcsa felé

Erre a túrára alaposan felkészültem, átnéztem több térképet is. A Darnó csúcsától nyugatra egy feszületet ábrázolnak a térképek, melyet fel is kerestem.

darno_kereszt.JPG

ismeretlen katona sírja

Ez nem feszület, hanem egy ismeretlen katona sírja. Az OSM térképen már helyesen van jelölve, emlékhely megjelöléssel.

A hegynek két csúcsa van, az alacsonyabb (350m) tetején van a "csúcskő", ezt nevezik Darnó-hegynek. A tőle északi irányban lévő öt méterrel magasabb csúcsnak (355m) nincs neve. A sírtól a név nélküli csúcs felé haladtam, mert erre vezetett a földút. A csúcsra érve láttam egy kis tisztást ahol őzek legelésztek. Lassan közelítettem az állatok miatt, a tisztás szélére érve gyönyörű kilátás fogadott:

pal_kilato.JPG

kilátás a Pál kilátó feletti tisztásról

Mikor a tisztás szélére értem, az őzek felfigyeltek rám és távoztak. Felmásztam a lesre, onnan csodáltam a panorámát.

Tovább indultam a jól járható dózerúton a Határ-tető irányába. A térképen a tetőről keleti irányban levezető földút van jelölve, mely a bányába vezető útig ereszkedik. Az út eleje még jól kivehető, de pár száz méter után követhetetlen. A jól bevált "toronyiránt" módszert választottam, a Mély-völggyel párhuzamosan, vadösvényeken ereszkedtem le a bányáig (szerencsére nem kellett sűrű bozótoson áttörnöm).

A bányától Szajla irányába indultam, majd felkerestem a Búzás-völgyi tavat, de ez már a következő bejegyzés útvonala.

A Darnó-hegy túra az elhagyatottsága (nincs turistaút), a gerincen haladó útról nyíló kilátás és az északi csúcs melletti tisztáson lévő kilátás miatt két Mátrapontot érdemel:

2_pont.png

Készítettem egy térkép vázalatot is a GPS nyomvonal alapján (első próbálkozás, lesz ez még szebb is), nem csak az ebben a bejegyezésben ismertetett útvonalat tartalmazza, hanem a Nyírjes-tó és a Búzás-völgyi-tó útvonalát is:

darno.png

A bejegyzés trackback címe:

https://matra.blog.hu/api/trackback/id/tr1212451573

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása